Redoslijed je važan: što nam govori poredak Deset zapovijedi te kako ih treba živjeti?

0

Autorica članka: Stacey Goldman, Chabad.org

Zadivljuje me kako 10 jednostavnih izjava može pružiti temelj cijeloj civilizaciji. I ne samo da su se odnosile na ljude koji su tada živjeli, već se jednako tako odnose dan danas na svakoga od nas. Upravo zato na Šavuot slušamo Deset zapovijedi jer tih 10 koncepata predstavljaju naše ljudske temelje.

Iako je svaka zapovijed vrijedna vlastitog pojašnjenja, postoji jedinstven poredak kojim se komuniciraju, a koji nam može pomoći da bolje razumijemo svoj odnos prema B_gu i prema bližnjima.

Emocije, govor i djelovanje

Talmud objašnjava da prvih pet zapovijedi (prva tabla) odražava naše obveze prema B_gu, dok nas posljednjih pet (druga tabla) obučava o međusobnim odnosima. Srednjevjekovni komentator Abraham Ibn Ezra nadalje objašnjava da se sve zapovijedi mogu staviti u jednu od tri kategorije: emocije, govor i djelovanje. I dok nam Ibn Ezra ne govori koju zapovijed gdje svrstati, Nechama Leibowitz, briljantna izraelska biblijska učenjakinja i komentatorica 20. stoljeća, pruža nam fascinantnu teoriju o poretku Deset zapovijedi.

Prema Nechami, poredak Deset zapovijedi prati trostruku kijastičku (hijastičku) strukturu koristeći tri elementa – emocije, govor i djelovanje. Kijastička struktura slična je paralelnoj strukturi. Svoje ime duguje grčkom slovu ki (hi), koje izgleda kao slovo „x“. Umjesto ruže su crvene, ljubičice su plave, kod ove strukture bi se čitalo ruže su crvene, plave su ljubičice.

U odnosu na tri kategorije, Deset zapovijedi slijedi obrazac AABCC-CCCBA.

Prepoznatljiv obrazac

Prve dvije zapovijedi, vjerovanje u B_ga i ne štuj druge bogove, povezane su s onime što nosimo u srcu, što osjećamo istinitim. Nakon toga nam je rečeno da ne uzimamo B_žje ime uzalud, to je govor. Obilježavanje Šabata je djelovanje.

Što je s petom zapovijedi, poštivanjem majke i oca? Možemo li i nju svrstati u akciju kao što kijastička struktura sugerira? Zanimljivo je da židovski zakon definira poštovanje prema roditeljima u potpunosti na način kako se prema njima treba odnositi. Ne zapovijeda nam da ih volimo, već da ih poštujemo. To znači ponašati se (dakle, djelovati) prema njima s poštovanjem: donijeti im vodu kada su žedni, ne sjediti na njihovom mjestu te ustati kada ulaze u sobu (oni nas mogu osloboditi od te dužnosti).

Ova zapovijed se pojavljuje na prvoj tabli gdje su naše obaveze prema B_gu jer ako ne poštujemo naše biološke stvoritelje, mi u suštini odbacujemo našeg Božanskog Tvorca. Ova zapovijed također služi kao savršena poveznica sa zapovijedima koje se odnose na naše bližnje.

Na početku druge table stoje ubojstvo, preljub i krađa, grijesi koji se u potpunosti temelje na aktivnosti, djelovanju. Lažno svjedočimo protiv susjeda govorom. I posljednja zapovijed, poželjeti ono što pripada susjedu, se nalazi u srcu, dakle riječ je o emocijama.

Od lakšeg prema težem

Iako je obrazac kijastički u odnosu na emocije, govor i djelovanje, paralelnu strukturu uočavamo vezano uz težinu. Vjerovanje u B_ga djeluje relativno jednostavno, no transformiranje našeg vjerovanja u govor je već teže. Koliko često sam potpuno iskren u molitvama? Koliko puta sam s B_gom „dogovarao“ kako će se nešto odvijati na način na koji želim, da bih na to zaboravio čim sam dosegao svoj cilj? Pa ipak, najteže je sve (što vjerujemo i osjećamo) provesti u djelovanje.

Jedno je učiti o tome kako bi Židovi trebali živjeti prema Tori, a nešto sasvim drugo je sve to provesti u životu. Možda u srcu znamo da je nešto istinito, pa ipak ne živimo svakodnevno u skladu s tim osjećajima. To je razlog za poredak po težini. Jer ako se možemo usredotočiti na jačanje naše vjere, tada možemo bolje poraditi na iskrenosti u našem govoru što će dovesti do veće predanosti životu na ispravan način.

Osobno mi je prilično jednostavno, na strani Deset zapovijedi koja se odnosi na međuljudske odnose, ne počiniti ubojstvo, prevariti muža ili ukrasti. Međutim, ne svjedočiti lažno je već druga priča. Iako neću lagati na sudu, čini se da iz mene lako izlaze male „bijele“ laži. Tko može potvrditi da niti jedna od mojih polu-istina nije nikome nanijela štetu? Posljednja zapovijed, žudnja, je gotovo nemoguća. Kako mogu kontrolirati svoje misli te ne biti ljubomorna na druge?

Možda, kada bih bila čvršća u prvih pet zapovijedi te kada bi moj odnos s B_gom bio snažniji, tada bi se to odrazilo na moje međuljudske odnose. Nismo li svi stvoreni na B_žju sliku? Ako sam iskrenija u mom djelovanju prema B_gu, hoću li tada više cijeniti sve što mi je On dao te biti manje ljubomorna na druge?

10 zapovijedi za poboljšanje života

Kroz ovu doslovnu analizu, otkrivamo vrlo duboku lekciju iz Tore. Kada je riječ o našem odnosu s B_gom, moramo poraditi na našoj vjeri kako bismo mogli kontrolirati naš govor, a što će nam pomoći da oplemenimo naše djelovanje. To će se potom odraziti na naše djelovanje prema drugim ljudima, što će pomoći u kontroli našeg govora, kao i u poboljšanju naših misli i uvjerenja o nama samima.

U tome je stvar. Mi ne možemo poštovati te se odnositi na ispravan način jedni prema drugima ako ne poštujemo i ne brinemo se o sebi. A o sebi doista možemo brinuti samo kada prepoznamo da smo stvoreni s razlogom te da trebamo imati odnos s našim Stvoriteljem.

Kad ćemo ponovno slušati Deset Zapovijedi i dok još jednom doživljavamo otkrivenje i davanje Tore na gori Sinaj na Šavuot – možda uspijemo istinski usvojiti njihovu poruku te je iskoristiti kako bismo se približili sebi, bližnjima i našem B_gu.

Share.

About Author

Comments are closed.