Iz učenja Lubavič rebea, rabina Menachema M. Schneersona
Prvi korak sedera je zaboraviti buku i stres svijeta i sve to ostaviti iza sebe. Večeras ulazimo u bezvremenski prostor u kojem ćemo zajedno s Mojsijem i svim našim precima proživjeti Izlazak.
Kadeš: nazdravljanje slobodi
Napuni čašu s najmanje 1,5 dl vina (ili soka od grožđa). To je prva od četiri čaše u kojima ćeš večeras uživati. Svi stoje i zajedno govore „kiduš.“ Pripremi se za opuštanje – ne zaboravi nasloniti se na lijevu stranu dok piješ.
Urhac: pranje ruku
Napuni posudu s vodom i izlij nešto vode tri puta po desnoj ruci, a zatim tri puta po lijevoj.
(Blagoslov ne govorimo sad, reći ćemo ga kad opet budemo prali ruke prije macesa.)
Karpas: predjelo
Povrće (luk, krumpir ili peršin) umačemo u slanu vodu. Reci blagoslov za povrće (imaj na umu maror – korak 9) i dobro prožvači; još neko vrijeme nećeš jesti. Slana voda predstavlja suze našeg naroda, plač roblja u Egiptu. Ponovo kušamo oporost kako bi nam dala poniznost nužnu za doživljaj duhovne slobode.
Jahac: lomljenje macesa
Uzmi srednji od tri macesa i prelomi ga na dva dijela. Manji vrati na mjesto između dva cijela. Taj je komad „kruh siromašnih“ preko kojeg ćemo ispričati priču Izlaska. Veći komad postaje afikoman (vidi korak 12); stavi ga u vreću i ostavi sa strane do kraja sedera.
Magid: pripovjedač
Seder tanjur se ostavlja po strani i puni se druga čaša vina. Počinje prepričavanje našeg Izlaska. Djeca postavljaju četiri pitanja koja se nalaze u Hagadi. Na tvom sederu nema djece? Neka pita netko od odraslih. Sam si? Ti budi dijete, a Bog će biti otac.
Izlazak iz Egipta je mnogo više od povijesnog događaja: to je dinamičan proces koji se zbiva svakodnevno dok se oslobađamo svojih ograničenja i nastojimo doprijeti do božanskog područja. Prepričavanjem priče izražavamo suštinu svog ja; suočavamo se s onim što stvarno jesmo.
Po završetku čitanja reci blagoslov nad drugom čašom – pij naslonjen na desnu stranu.
Rahca: pranje ruku
Prije no što počnemo jesti maces, peremo ruke. Izlij nešto vode preko desne ruke tri puta, zatim preko lijeve tri puta. Reci odgovarajući blagoslov i obriši ruke.
Moci: zahvala Bogu za kruh
Podigni sva tri macesa – gornji, prelomljeni srednji i donji – i reci blagoslov „..koji daješ kruh iz zemlje.“ Vrati donji maces na tanjur.
Maca: blagoslov macesa
Reci blagoslov nad gornjim i (slomljenim) srednjim macesom:
„… koji si nam zapovijedio da jedemo maces.“
Odlomi po komad od oba macesa sebi i svima za stolom. Svatko treba pojesti najmanje 2/3 macesa. Dok žvačeš, nasloni se na lijevu stranu.
Maror: gorke trave
Maror je gorčina našeg ropstva u Egiptu. Umoči gorke trave (hren, salatu ili oboje) u haroset, koji podsjeća na žbuku našeg ropstva, zatim haroset otresi i reci blagoslov: „ .. koji si nam zapovijedio da jedemo gorko bilje.“
Ovog puta se ne naslanjamo.
Koreh: sendvič
Odlomi dva komada od donjeg macesa. Malo marora umoči u haroset, otresi haroset s njega, stavi izumeđu dva komada macesa i reci: „Tako je činio Hilel u vrijeme Svetog hrama …“ Jedi naslonjen na lijevu stranu.
Šulhan oreh: blagdanska večera
Neki običavaju večeru započeti jajima koja umaču u slanu vodu. Jaje je simbol životnog ciklusa i znak žalosti. Prilikom svake proslave žalimo zbog rušenja Jeruzalema. Sad možemo jesti.
Cafun: skriven
Na završetku večere se afikoman (koji je bio ostavljen po strani) vraća na stol. Svatko treba pojesti 2/3 macesa poslije kojeg se te večeri više ništa ne jede. Samo se još popiju preostale dvije čaše vina.
Bareh: blagoslov poslije jela
Treća čaša je puna. Kažemo blagoslov poslije jela iza kojeg slijedi blagoslov nad vinom. Ispij tu čašu oslonjen na lijevu stranu. Sad posebnu, Eliahovu čašu napuni vinom i stavi ju na sredinu stola. U znak dobrodošlice Elijahu, otvori ulazna vrata kuće i reci molitvu, „Izlij svoju srđbu …“
Halel: molitva
Na redu je molitvena pjesma. Zapjevaj ju punim srcem. Na kraju ovog koraka reci blagoslov i ispij poslijednju, četvrtu čašu vina naslonjen na lijevu stranu.
Nirca: prihvaćanje
Svi koraci sedera su ujedinjeni, ugrađeni u našu svijest i prihvaćeni. Sad ćemo napraviti pauzu, duboko udahnuti i promisliti o onome što smo doživjeli: preispitali smo osobne izazove kroz ropstvo naših predaka i proživjevši ponovo Izlazak, ostvarili osobnu slobodu. Svoj dio smo dostojno obavili; ostalo je – znaš već na kome.
Poslijednjim korakom sedera odjekuje naša nada i nada naših predaka da će Bog iscijeliti naš iznureni svijet i da će njegovo obećanje o svijetu mira i mudrosti postati stvarnost. „Narod neće podizati mač protiv naroda, niti će više misliti na rat,“ i cjeli će svijet prebivati „u gradu u kojem će svi biti ujedinjeni kao jedan.“
Slijedeće godine u Jeruzalemu! Rabin Schneur Zalman iz Liadija u svoju Hagadu nije uključio ulomak „Raspored Pesaha je izvršen“ jer, zapravo, seder nikad ne završava. Njegova poruka traje tokom čitave godine. Prekoračivanjem vlastitih ograničenja, dosezanjem uvijek više razine svetosti, Židov svakog dana napušta Egipat.