DESET TAJNI HAMANTAŠENA
Naziv “Hamantašen” (Jidiš)
1. Hamantašen jedemo u sjećanje na veliko skriveno čudo Purima. Hamantaš je u suštini keks čije je punjenje skriveno unutar tijesta, baš kao što je čudo Purima skriveno pod krinkom prirode. Do razaranja Prvog Svetog Hrama koje se dogodilo neposredno prije vremena Purima, Židovi su redovito svjedočili očitim nadnaravnim čudesima. Međutim, razaranjem Hrama počelo je razdoblje koje traje do danas, u kojem B_g djeluje skriven “iza scenografije”, a njegova ruka nije toliko uočljiva u svakodnevnom životu. Purimska priča zapravo je prvi trenutak u kojem su Židovi shvatili da odsustvo očitog čuda nije značilo i da ih je B_g napustio. Naprotiv, shvatili su da B_g ima novi modus operandi jer su uočili na koji je način čudo Purima pritajeno i skriveno prirodom. Iako bi promatrač u tom vremenu mogao pogrešno protumačiti događaje kao normalne i prirodne političke procese, svaki korak Purimske priče bio je upravljan B_žjom rukom (Sefer Menuchah V’Kedushah 2:20)
2. Na Purim je B_g iskoristio Hamana, osobu koja je željela uništiti B_žji narod, kako bi im upravo on donio spasenje. Hamanov dekret koji je imao za cilj uništiti Židove, izazvao je masovni tešuvah pokret (povratak židovskim vrijednostima) te ponovnu privrženost Tori, što je kulminiralo vješanjem Hamana na ista vješala koja je dao izgraditi za Mordehaja. Na Purim jedemo hamantašen, slatke kekse nazvane po gorkom Hamanu, što simbolizira v’nahafoh hu – preokret – kako su se Haman i njegova zla djela pretvorila u izvor slatkoće i hranu za židovski opstanak. (Rabin David Aaron, Endless Light, str. 81-82)
3. U današnje doba, hamantašen punimo različitim vrstama pekmeza, džema, čak i čokoladom. Pa ipak, izvorno su ove slastice bile punjene sjemenkama sezama ili maka, stvorene kao drugi način zadovoljavanja običaja jedenja sjemenki na Purim. Točnije, hamantašen su kolačići (eng. pocket pastries, u doslovnom prijevodu džepni kolači) punjeni sjemenkama maka. U Jidišu se sjemenke maka nazivaju “mohn”, a džepovi “tašen”, pa tako otkrivamo značenje imena mohn-tašen. Počevši od običaja jedenja sjemenki, ova slastica postala je sastavni dio Purima, što ima uporište u sličnosti riječi mohn s imenom Haman i u izgovoru i u pismu. Iz tih razloga je naziv slastice mohn-tašen s vremenom evoluirao u hamantašen. (Sefer Matamim, Purim 2)
4. Riječ taš na hebrejskom znači “oslabiti”. Na Purim jedemo hamantašen jer to znači da je Haman oslabio, onemoćao. To nas podsjeća da nas je B_g spasio oslabivši Hamana u doba Purima te odražava našu želju da nas B_g uvijek spasi slabeći “Hamane” u svakoj generaciji. (Otzar Kol Minhagei Yeshurun, 50:11, str. 126)
5. Na Purim jedemo hamantašen, hranu nazvanu po Hamanu, jer kao što jedenjem “uništavamo” jelo, tako na simboličan način ispunjavamo micvu uništenja Amaleka jedući Hamana. (Sefer HaMoadim, vol. 6, str. 153; Rav Yaakov Kaminetzky, BeMechitzas Rabbeinu HaGaon Rabbi Yaakov Kaminetzky, str. 142)
6. Alshich (rabin Moshe Alshich, poznat i kao Alshich Hakadosh (Sveti), bio je ugledni rabin, propovjednik i biblijski komentator u 16. stoljeću, op. ured.) je objasnio da isprva Židovi nisu vjerovali da ih se želi u potpunosti uništiti. Nastojeći ih uvjeriti da situaciju shvate ozbiljno, Mordehai je poslao brojna pisma Židovima opisujući pravu brutalnu narav Hamana i Ahašveroša. Međutim, u strahu da bi kralj mogao presresti ove poruke u kojima ga je prikazao u nepovoljnom svjetlu, Mordehaj ih je sakrio u kolače te ih tako poslao Židovima. Ti kolači su ih spasili jer su zahvaljujući skrivenim porukama Židovi su postali svjesni opasnosti, a to ih je potaknulo na pokajanje. Na Purim jedemo hamantašen, kolačiće sa skrivenim punjenjem, kako bismo obilježili sjećanje na to kako nam je skrivena “fila” Mordehajevih kolača donijela spasenje. (Sefer Menuchah V’Kedushah 2:20)
Naziv “Oznei Haman” (hebrejski)
7. “Oznei Haman” doslovno znači “Hamanove uši”. Sjeća nas na Hamanovo vješanje jer staro učenje kaže da su Hamanu prije vješanja odsječene uši – običaj koji se prakticirao tijekom Srednjeg vijeka prije smaknuća. (Sefer HaMoadim, vol. 6, str. 153)
8. Postoji i drugo tradicionalno učenje koje opisuje kako je Haman bio pognut od srama kad je ušao u kraljevu riznicu kako bi donio kraljevsko odijelo i konja za Mordehaja, neposredno prije nego što ga je poveo paradirati ulicama. Opisujući Hamanov sram, u Midrašu piše da je bio pognut s “ozajim mekutafot”, što doslovno znači “podsječenim ušima”. Zbog tog opisa mnoge židovske zajednice nazivaju ove kolačiće pripremljene u znak sjećanja na Hamanovu propast “Haman oyern”, što na jidišu znači “Hamanove uši” čime se spominju i Hamanove sramote. Očito ga je svaka židovska zajednica u kojoj se koristilo ovo ime, prevela na jezik zemlje u kojoj živi. U Italiji, primjerice, kolačić zovu “orrechi d’Aman” te je na kraju naziv preveden i na hebrejski – “oznei Haman”. (Purim V’Chodesh Adar 10:36; Sefer HaMoadim, vol. 6, str. 153; vidi također Targum Sheini, Esther 6:11)
Oblik Hamantašena
9. Trostrani oblik hamantašena predstavlja tri patrijarha, Abrahama, Izaka i Jakova, čije vrline su pomogle u spasenju Židova na Purim, uzrokujući da Haman postane “taš”, oslabljen. (Sefer Matamim, Purim 2)
10. Tradicionalno se smatra da tri kuta hamantašena podsjećaju na trouglaste kape kakve su nosili Haman te predstavnici perzijskog suda. Te su kape možda bile slične onima kakve su nosili Napoleon ili George Washington. Hamantašen se oblikuju i peku u obliku Hamanove kape kako bi sačuvale simbolično sjećanje na njegov pad. (Sefer HaMoadim, vol. 6, str. 154)
[Kompilacija i adaptacija teksta iz Sefer Yemei HaPurim.]