Mukce (u doslovnom prijevodu “staviti na stranu”) je izraz koji se odnosi na predmete koje ne smijemo premještati niti ih koristiti tijekom Šabata.
Kao jedna od najpoznatijih rabinskih odredbi vezanih uz Šabat, mukce su uvedene s ciljem očuvanja mira ovog svetog dana.
Kratka povijest
Godine 3426., odnosno 335 pr.n.e., 14 godina nakon što je izgrađen Drugi Hram, Nehemiju je perzijski kralj postavio kao guvernera nad Židovima u Jeruzalemu. Po dolasku je zatekao zajednicu u lošim uvjetima te je naporno radio kako bi unaprijedio njihovo materijalno i duhovno stanje.
Među ostalim, zgrozio se nad trgovanjem koje se odvijalo tijekom Šabata. Kako bi ojačao poštivanje Šabata, Nehemija i njegovi suradnici su odredili da se niti jedan predmet koji nije potreban za Šabat ne smije tog dana koristiti. Kad se poštivanje Šabata poboljšalo, ublažili su donekle restrikciju te dozvolili korištenje dodatnih kategorija predmeta, kao i načine korištenja. Rezultat je set zakona koji je na snazi i danas.
Zašto Mukce?
- S obzirom na to da je rad tijekom Šabata zabranjen, ljudi bi mogli iskoristiti slobodno vrijeme za preuređivanje doma, noseći stvari s jednog mjesta na drugo što je u suprotnosti s duhom Šabata kao dana odmora.
- Onima koji uopće ne rade, Šabat bi mogao djelovati kao bilo koji drugi dan u tjednu. Mukce čine razliku između odmora za Šabat te nedostatka posla tijekom ostalih dana
- Mukce sprečavaju da se nose predmeti iz privatne u javnu domenu što je zabranjeno tijekom Šabata.
- Naši mudraci su ograničili rukovanje predmetima koji se koriste za neku aktivnost zabranjenu tijekom Šabata (na primjer, olovka) kako bi spriječili osobu da izvodi tu aktivnost (na primjer, pisanje)
Osnovni principi
Treba istaknuti da su zakoni o mukce prilično detaljni te se mogu shvatiti na odgovarajući način samo proučavanjem relevantnih dijelova Kodeksa Židovskog zakona.
Nisu svi mukce predmeti podložni istim pravilima. Kada se određuje smije li se nekim predmetom rukovati tijekom Šabata ili ne, moraju se postaviti dva pitanja: O kojem tipu predmeta je riječ? Zašto se njime rukuje?
Tipovi predmeta
Predmeti za koje vrijede restrikcije su podijeljeni u različite kategorije od kojih svaka podliježe različitim zakonima. Tri najcjelovitije grupe su:
- set predmeta izdvojen temeljem zabranjenog korištenja – predmet ili pribor koji primarno služi za aktivnost zabranjenu za Šabat, primjerice, pribor za pisanje ili alat
- set predmeta izdvojen temeljem vrijednosti – skup predmet ili pribor (koji primarno služi za aktivnost zabranjenu za Šabat) kod kojeg se pazi da se nikada ne koristi za bilo što drugo osim za njegovu specifičnu funkciju kako bi se osiguralo da njegova vrijednost ne opada (na primjer, skupi glazbeni ili elektronički uređaji)
- mukce po definiciji – objekt ili tvar koja nema svojstvenu funkciju te nije instrument ili oruđe (na primjer, kamenje, novac, drvo, vegetacija, tlo/zemlja, nejestiva hrana, životinje)
Dodatno, i ono što nije mukce podijeljeno je u dvije kategorije:
- predmeti ili pribori koji primarno služe za aktivnost dozvoljenu za Šabat, poput pribora za jelo
- Hrana i piće, knjige, ljudi
Svrha rukovanja
Razlog zbog kojeg se nekim predmetom rukuje također igra ulogu u određivanju može li se i kako on pomicati. S obzirom na mukce, postoje četiri razloga zbog kojih se nekim predmetom smije koristiti:
- Korištenje predmeta za aktivnost dopuštenu za Šabat (vilica za jedenje, čaša da se iz nje pije ili čekić da se njime razbije orah)
- Pomicanje predmeta kako bi se moglo koristiti mjesto na kojem se on nalazi. Na primjer, micanje predmeta sa stolca kako bismo mogli sjesti
- Zaštita predmeta, na primjer, da ga se makne s mjesta na kojem bi mogao biti oštećen ili ukraden
- ako se njime koristi bez ikakve potrebe, na primjer, poigravanje vilicom
Dodatni zakoni
Restrikcije se posebice odnose na pomicanje mukce predmeta. Tako smijete dotaknuti mukce predmet ako to neće uzrokovati njegovo pomicanje, pa tako, primjerice, možete dotaknuti auto. Na mukce predmetu možete sjediti, staviti predmet koji nije mukce na njega ili ga s njega maknuti, sve dok te radnje ne uzrokuju njegovo pomicanje.
Nadalje, pomicanje mukce predmeta zabranjeno je samo kada se ono radi s rukama. No, smijete ih pomicati nogama, tijelom, laktom ili, na primjer, otpuhati ih.
Ako se mukce predmet nalazi na ne-mukce predmetu (na primjer, svijećnjak na stolu), tada i za ne-mukce predmet vrijedi isto pravilo te ga se ne smije pomicati tijekom Šabata. To vrijedi čak i ako je mukce predmet naknadno uklonjen ili ako je pao. No, ovaj princip se ne primjenjuje u nekom od sljedećih scenarija:
- ako ste planirali ukloniti mukce predmet prije Šabata, ali ste zaboravili to učiniti
- ako mukce predmet nije ondje smješten sa specifičnom svrhom – npr. mukce predmet je nasumce naslonjen ili se nalazi na ne-mukce predmetu u ladici
- ako je na početku Šabata ne-mukce predmet istovremeno podržavao drugi ne-mukce predmet veće vrijednosti od onog koji je mukce (npr. stol na kojem su kutija šibica i srebrna čaša za vino)
U bilo kojem od ova tri scenarija ne-mukce predmet može biti pomaknut, čak i ako se s njime indirektno pomiče mukce predmet. Međutim, ako je moguće, mukce predmet treba biti prvi uklonjen.
Suprotno tome, mukce predmet se ne smije prenositi stavljanjem na njega ne-mukce predmeta. Također, mukce predmet ne smije biti pomican izravno s ne-mukce predmetom (na primjer, da se školjka pomakne sa stola nožem).
Odbojni mukce predmeti koji se nađu u nečijem prostoru, smiju se ukloniti, kao što je to slučaj s prljavim pelenama. Također, mukce predmet koji bi mogao fizički ugroziti osobe u javnom prostoru smije se ukloniti (primjerice, razbijeno staklo na mjestu gdje je puno ljudi).
Zakon o mukce na snazi je i tijekom blagdana i praznika (Jom Tov) te Jom Kipura. Zapravo, postoji i dodatna zabrana na Jom Tov koja ne postoji tijekom Šabata: predmet ili pribor koji dobiva novu funkciju na Jom Tov se ne smije koristiti, a ako se to dogodi tijekom Šabata, on se može koristiti. Primjer takvog predmeta je puknuti bokal za vodu koji bi se mogao i dalje koristiti da se u njemu drži voće, dakle, promijenjena mu je funkcija. No ako se to dogodi tijekom Šabata, svejedno se njime ne smijemo koristiti.
Istinski odmor
Na prvi pogled može izgledati da nas mukce, zajedno sa svim ostalim restrikcijama koje vrijede tijekom Šabata, onemogućavaju u opuštanju i uživanju u ovom danu. Čemu toliko zabrana? Zašto se ne bismo samo usmjerili na prelijepe rituale i opuštajuću atmosferu?
Odmor je zapravo najneprirodniji fenomen u Svemiru koji je sam po sebi u stalnom pokretu. Sve se u njemu, od galaksija do atoma, neprestance kreće. Zarađivati za život je posao, kućanstvo je posao, pa čak i godišnji odmor je posao.
Odmor je božanski dar; da B_g nije stvorio sedmi dan, ne bi ni postojalo nešto kao „odmor“. Čak je i danas pravi odmor nešto teško dostižno, u čemu možemo uživati samo kroz iskustvo Šabata. A da bismo iskusili odmor za Šabat, da bismo mu se otvorili, moramo stati s radom, odnosno stati sa svom svojom stvaralačkom uključenošću u ovaj svijet.
Izvor: Chabad.org, Muktzeh