U židovskim učenjima, svaka aktivnost koja poboljšava svijet, približava ga harmoničnom stanju za koje je stvoren.
Tikun olam implicira da je B_g, iako je svijet prirodno dobar, namjerno ostavio za nas prostor da poboljšamo njegovo djelo. Sve ljudske aktivnosti su prilika da ispunimo ovu misiju i svako ljudsko biće može biti uključeno u tikun olam – dijete ili odrastao čovjek, učenik ili poduzetnik, industrijalac ili umjetnik, njegovatelj ili prodavač ili naprosto netko tko se trudi preživjeti.
Što znače riječi tikun olam?
Tikun se često prevodi kao „popravak“. No u hebrejskoj Bibliji i u ranom kodeksu židovskog zakona koji se naziva Mišna, tikun ima više značenja: poboljšati, popraviti, pripremiti, postaviti ili samo „učiniti nešto s…“. Tikun bi se tako mogao koristiti za opisivanje ispravljanja krive šipke, održavanje prometnica, rezanje noktiju, postavljanje stola ili smišljanje parabole kojom će se objasniti teško razumljiva ideja. Olam na biblijskom hebrejskom znači „sve vrijeme“, a kasnije se u hebrejskom počeo koristiti kao riječ za svijet.
Dakle, tikun olam doslovno znači učiniti nešto sa svijetom što neće samo popraviti nekakvu štetu, već će dovesti i do poboljšanja, pripremajući ga za konačno stanje za koje je stvoren. Pa kakva poboljšanja su potrebna našem svijetu?
Kao prvo, sva velika umjetnička djela su izraz njihovih tvoraca. No, za razliku od Rebrandta ili Chagalla, našem svijetu nedostaje potpis njegova tvorca. Čini se da je mjesto koje „samo jest“ – bez autora, bez priče, bez značenja.
Svako tikun olam djelo je fino podešavanje glasova našeg svijeta. Sa svakim tikun, mi stvaramo smisao iz konfuzije, harmoniju iz buke, otkrivajući jedinstvenu ulogu koju svaka kreacija ima u univerzalnoj simfoniji koja pjeva o svom Stvoritelju.
Spomenimo i dublje značenje pojma tikun olam: riječ olam također znači „skriven“. Dakle, mi trebamo popraviti svijet kako njegov Tvorac više ne bi bio u njemu skriven, već da blista kroz svaku stvar u veličanstvenoj, harmoničnoj ljepoti.
Dio židovske tradicije i zakona
Tikun olam je glavna tema židovske tradicije. Većina drevnih priča o stvaranju, ali i modernih filozofija, daje malo ili nimalo prirođene vrijednosti materijalnom svijetu u kojem živimo. Za razliku od njih, u Postanku se ponavlja sedam puta da je Stvoritelj nazvao svoje djelo „dobrim“ ili čak „vrlo dobrim“.
Priča u kojoj se opisuje stvaranje ljudskih bića govori nam da su smješteni u Rajski vrt kako bi ga obrađivali i štitili. To što Stvoritelj cijeni naš svijet i naš rad na njegovu poboljšanju je motiv koji se provlači kroz proroke i rabinske tekstove.
Drevni Midraš poučava: „Sve što je B_g stvorio, stvorio je da bude poboljšano.“ I tako su talmudski rabini ohrabrivali sve ljude, neovisno o tome koliko su duhovno ili intelektualno potkovani, da doprinesu općem dobru. To znači da stvaraju domove i obitelji te civilno društvo ispunjeno djelima brige i suosjećanja, podržano pravdom, integritetom i mirom.
Pojam „tikun olam“ koristi se u Mišni kao motiv socijalnog zakonodavstva koji je trebao poboljšati takvo društvo.
Molitva „aleinu“ koja se izgovara na kraju sve tri dnevne molitve, govori o našoj nadi za bolju budućnost koja će uskoro doći. Također kadiš, koji se ponavlja puno puta tijekom svake molitvene službe. Ni jedno ni drugo ne opisuju apokaliptičnu budućnost, već onu u kojoj će svijet doživjeti svoj konačan tikun i krajnju slavu.
Kako se tikun olam opisuje u Kabali?
Kabala je tradicionalna teologija Judaizma. Ona baca svjetlo na sve praktične primjene Židovstva koje propisuje Tora, s njihovim unutarnjim značenjem i svrhom. Kabalisti podučavaju da je Tora dana kako bismo mogli poboljšati ne samo sebe, već i cijeli kozmički poredak. U tekstovima velikog kabalista, rabina Isaaca Luria poznatog kao Ari, to se naziva tikun, no koristi i izraz birur. Birur je čin odabira dobra od zla.
Ari opisuje kako sve što postoji i svaka aktivnost koju biste mogli poduzeti, sadrži božansku iskru. On smatra da je naš posao pronaći te božanske iskre, odabrati ih te ih ponovno spojiti s njihovom originalnom, višom svrhom, koristeći pritom Toru kao vodič. Kako nalazimo te iskre? Jednostavnim činjenjem tih istih aktivnosti, ali tako da otkrivaju više, božansko značenje.
Ari je naveo primjer hranjenja. Mogli biste jesti jednostavno zato da napunite prazan želudac. No, vi biste također mogli jesti s ciljem da dobijete energiju iz nutrijenata u namirnicama koju ćete iskoristiti za ispunjavanje vaše božanske životne misije. Pritom činite birur i tikun – vi odvajate dobro od lošeg, te ponovno spajate dobro s njegovim pravim mjestom.
Slično tomu, mogli biste obavljati posao samo kako biste gomilali bogatstvo. No, također biste mogli obavljati isti posao, odvajajući postotak od profita u humanitarne svrhe. Posao bi mogao biti sredstvo za postizanje dobra, stvarajući suradnju između inače suprotstavljenih strana, demonstrirajući vrline poštenja i integriteta te pružajući mnogim ljudima dostojanstven izvor prihoda. To je također birur i tikun. Vi otkrivate pravo značenje i višu svrhu vašeg posla te svega što je s njime povezano.
Tikun olam u svakodnevnom životu
Tikun olam se često koristi isključivo za opisivanje socijalne pravednosti i svijesti o zaštiti okoliša. Oboje je svakako važno jer je na svima nama odgovornost da ispravimo nepravdu. Šutnja je, piše u talmudskom ediktu, pristanak. Svakako je od vitalne važnosti da osiguramo održivost života na ovom stupnju stvaranja. No ključno je naglasiti da se tikun olam ne odnosi samo na političke aktiviste i ekologe. Doista je nebrojeno načina na koje svatko od nas može primijeniti tikun olam u svakodnevnom životu.
Mišna podučava da je svaka osoba jedan cijeli svijet. Svaki tikun učinjen u tom svijetu odjekuje u ostatku svijeta. Svaki tikun ima potencijal da sve promijeni. Tijekom molitve otkrivamo božanske iskre i u veličanstvenom svijetu oko nas, kao i u nama samima. Učeći Toru, primjenjivanjem božanske mudrosti u našem svakodnevnom životu, mi otkrivamo i božanske iskre koje su ondje skrivene.
Jedan od najsmislenijih oblika tikun olama današnjice jest biti s obitelji u petak navečer i slaviti stvaranje ovog veličanstvenog svijeta, s kidušem u sjaju šabatnih svijeća. Svaka micva koju propisuje Tora je ključan element tikun olama.
No, priča ovdje ne staje. Svaki aspekt nečijeg života, čak i onaj koji se čini posve običnim, svakodnevnim, ima svrhu i pruža priliku za tikun olam. U našem poslu stvaramo vrijednost gradeći veze, povezujući svijet na miran, harmoničan način. Način na koji jedemo i što jedemo, način na koji se odnosimo prema drugima, obaveze koje imamo prema obitelji i prijateljima – sve su to sredstva tikun olama kojima se svijet još više približava svom konačnom stanju za koje je stvoren.