Svećenički blagoslov, Birkat Kohanim, također poznat kao Nesi’at Kapajim ili „podizanje ruku“ jest blagoslov koji svećenici, kohanim (množina od kohen), izgovaraju od biblijskih vremena. Danas se izvodi u sinagogi, obično tijekom blagdanske Musaf službe.
Izvor za ovu praksu nalazi se u Knjizi Brojeva 6:23-26:
„Govori Aronu i njegovim sinovima i reci im: Ovako ćete blagoslivljati djecu Izraela: ‘Neka te B-g blagoslovi i čuva. Neka te B-g obasja licem svojim i bude ti milostiv. Neka B-g okrene lice svoje prema tebi i podari ti mir.’ Oni će staviti Moje ime na djecu Izraela, tako da ću ih Ja blagosloviti.“
Tako je B-g dao muškim potomcima Arona, Velikog svećenika, sposobnost da prenose božanske blagoslove na zajednicu. Svećenički blagoslov je jedan od najduhovnijih trenutaka u židovskom životu, jer cijela zajednica biva obgrljena u „božanskom zagrljaju.“
Kada se izvodi Birkat Kohanim?
U drevna vremena, svećenici su izgovarali blagoslov svakodnevno dok su stajali na posebnoj platformi u Svetom hramu poznatoj kao duchan. Tako je i danas u nekim sinagogama izgovaranje blagoslova neformalno poznato kao „duchaning“.
Blagoslov se uobičajeno izgovara tijekom molitvenih službi, tijekom hazanove ponovljene Amide.
U Jeruzalemu se obred Birkat Kohanim izvodi svako jutro. Na dane kada se izgovara Musaf, Birkat Kohanim se izvodi i tijekom Šaharit (jutarnjih) i Musaf službi. U mnogim drugim izraelskim gradovima, neki izvode Birkat Kohanim svaki dan (uglavnom Sefardi), dok drugi (uglavnom Aškenazi) to čine samo na Šabat ili samo na blagdane. Na dane kad se posti, koheni izgovaraju blagoslov i tijekom Minha (popodnevne) molitvene službe.
U dijaspori, mnoge sefardske zajednice izvode Birkat Kohanim svake subote, dok se u aškenaskim zajednicama ovaj blagoslov izvodi samo na glavne blagdane tijekom Musaf molitve. Iznimka od ovog pravila je blagdan Simhat Tora, kada se svećenički blagoslov izvodi tijekom jutarnje službe.
Kako se izvodi svećenički blagoslov?
Prije Birkat Kohanim, kohanim se pripremaju za blagoslov pranjem ruku i skidanjem cipela. Zatim dolaze ispred sinagoge, prekrivaju se svojim talitima, odnosno molitvenim šalovima, staju sučelice zajednici i izgovaraju blagoslov kojim najprije zahvaljuju B-gu što nas je „posvetio Aronovom svetošću i zapovjedio nam da blagoslovimo Njegov narod Izrael s ljubavlju“. Zatim podižu ruke ispod svojih talita. Točno oblikovanje prstiju ovisi o tradiciji, ali opća ideja je da su prsti rašireni u sekcije nalik „prozorima.“
Hazan zatim vodi kohanim kroz svećenički blagoslov – on izgovara naglas petnaest riječi blagoslova, koje kohanim ponavljaju riječ po riječ.
U mnogim zajednicama je tradicija da kohanim prije svake riječi izvode kratku melodiju.
Običaj je da tijekom Birkat Kohanim okupljeni članovi zajednice stoje iz poštovanja prema B-žjoj prisutnosti. Prisutni trebaju biti okrenuti prema kohanim, a ne im okretati leđa ili se okretati u stranu. No ne bi ih trebalo niti gledati. Muškarci obično prekrivaju glavu i lice svojim talitom ispod kojeg se očevima pridružuju i mališani. Ti trenuci stvaraju posebna sjećanja.
Zajednica odgovara „amen“ na preliminarni blagoslov te na kraju svakog od tri stiha Birkat Kohanim. Dok kohanim pjevaju melodiju prije posljednje tri riječi Birkat Kohanim, to je trenutak u kojem zajednica moli za „izlječenje“ svih svojih negativnih snova.
Blagoslov ljubavi
Ovaj lijepi blagoslov ima snažnu ritmičku strukturu, a stihovi postaju sve osobniji. Prva linija, „Neka te B-g blagoslovi i čuva“, odnosi se na materijalne blagoslove: uzdržavanje, fizičko zdravlje i slično. Druga, „Neka te B-g obasja licem svojim i bude ti milostiv” odnosi se na međuljudski blagoslov milosti između nas samih i drugih. Treća linija je najdublja: „Neka B-g okrene lice svoje prema tebi i podari ti mir“. Na svijetu je sedam milijardi ljudi. Što nas čini nečim posebnijim od samo još jednog lica u gomili, vala u oceanu, zrnca pijeska na morskoj obali? Činjenica da smo B-žja djeca. On je naš roditelj. On okreće svoje lice prema nama. Njemu je stalo.
Ovo saznanje nam daje dubok osjećaj unutarnjeg mira. Ne trebamo se dokazivati kako bismo primili blagoslov od B-ga. Sve što trebamo znati jest da je Njegovo lice okrenuto prema nama. B-g nas vidi, čuje, drži nas u svojim vječnim rukama.